Nehezedre esik fogyni, annak ellenére, hogy rendszeresen sportolsz, és szigorú diétát követsz? Lehet, hogy a fogyásért felelős hormonjaidat kellene bekapcsolnod! Jól tudjuk, hogy a testünkben számos folyamat vesz részt a zsírégetésben. Ezen folyamatokhoz azonban bizonyos hormonok termelése is elengedhetetlen. Az anyagcserénknek például a pajzsmirigy által termelt T3 és T4 hormonok egészséges mennyiségére van szüksége. Ezen hormonok nélkül a testünk nem képes megfelelően lebontani a táplálékot.

Emellett az olyan hormonok, mint az inzulin, a glükagon és a kortizol lehetővé is teszik a kalóriaveszteséget. Ha azonban ezek nem megfelelően működnek, akármennyi időt töltünk is az edzőteremben, mindössze minimális eredményt érhetünk csak el. Mindenekelőtt tegyük fel a kérdést: mitől válnak kevésbé hatékonnyá, sőt, akár inaktívvá a hormonjaink? Nos – és akkor még finoman fogalmaztunk –, modern világunk számos hormonkárosító méreganyaggal vesz minket körül.

A műanyag flakonokkal xenohormonokat – például BPA-t – juttatunk a szervezetünkbe, mellyel leállíthatjuk számos hormon termelését. A kereskedelmi forgalomban lévő kozmetikumok olyan kémiai anyagokat halmoznak fel a zsírsejtjeinkben, mint a parabén és a triklozán, ily módon pedig ezekből a zsírsejtekből igencsak megnehezítik a súlyfelesleg leadását.

A műanyag flakonok és a népszerű kozmetikai termékek elhagyása csak egy módja annak, miként lendítsük újra akcióba fogyást elősegítő hormonjainkat. Lássuk, mit tehetünk még – további 7 lépésben!

1. Fogyasszunk sok fehérjét!

gyogyito_joga_b1_218px
Ajánlatunk a témában

Evéskor a leptin nevű hormon kommunikál az agyunkkal. Amikor az elfogyasztott kalóriák mennyisége megfelel az elégetett kalóriák mennyiségének, a leptin közbelép, és telítve érezzük magunkat. Csakhogy bizonyos tanulmányok rámutattak, hogy a zsíros, feldolgozott élelmiszerek valójában egyfajta belobbanást okoznak az agyban, amely ezáltal kevésbé hatékonyan veszi fel a leptint. Az egészséges, organikus fehérjék ugyanakkor megfelelő mértékben teszik érzékennyé az agyat a leptinre.

Remek proteinforrások:

  • Tej (organikus és hormonmentes)
  • Hal (ez is legyen organikus, nem tenyésztett)
  • Csonthéjasok, mint a mandula és a pisztácia, vagy diótej
  • Babfélék és hüvelyesek

2. Ne hagyjunk ki étkezést!

Azt hihetnénk, hogy egy-egy étkezés kihagyása remek út a fogyás felé. Nagy tévedés.

A tudósok kiderítették, hogy a rendszeres táplálkozás – különösen a reggeli – kifejezetten „felébreszti” a fogyásért felelős hormonokat, s ezáltal akár tíz százalékkal is növeli az anyagcserénk hatékonyságát.

3. Aludjunk rendesen!

Emlékszünk még régi jóbarátunkra, a leptinre? Nos, a leptin alvás közben termelődik. Tehát ha kevesebb mint hat órát alszunk éjjelente, megvan rá az esély, hogy a hormonszint alacsonnyá válik a szervezetünkben. A testünk így reagál, mégpedig azért, hogy többet tudjunk enni az energia pótlása végett. Hosszú távon ennek katasztrofális hatásai lehetnek.

4. Súlyzózzunk!

Súlyemeléskor a testünk több tesztoszteront termel. És ez miért is jó nekünk? Először is, segít az izomépítésben, de néhány tanulmány rámutatott, hogy a tesztoszteronnak a súlyvesztésben is nagy szerepe van.

Tehát akár férfi, akár nő vagy, ha megerőlteted magad, és jó sok súlyt emelsz, a tesztoszteron máris akcióba lendül.

elj_egeszsegesen_B1_218px

Ajánlatunk a témában

5. Lélegezzünk!

A légzőgyakorlatok felturbózhatják a mellékvese fogyásért felelős hormonját a testünkben.  Ez a mellékvesehormon nagyon fontos szerepet játszik abban, hogy az anyagcserénk hatékonyan működjön.

Egy tanulmány szerint kutatók arra kérték a résztvevőket, hogy lélegezzenek 27-szer mindkét orrlyukukon keresztül, külön-külön, naponta négyszer. Az egyhónapos kutatás végén a résztvevők nyugalmi anyagcsere-állapota 37%-os javulást mutatott.

6. Növeljük az oxitocinszintünket!

Az oxitocin az egyik olyan hormon, amely az ellazulásért és a stressz visszafogásáért felel.  Ez azért fontos, mert, mint ismeretes, ha a stressz megérkezik, minden felelősségteljes táplálkozási szokást kidobunk az ablakon.

Számos módon növelhetjük az oxitocinszintünket, például ha állatokkal érintkezünk. Emellett a szakértők azt is javasolják, hogy nem kevesebb mint nyolcszor ölelkezzünk naponta!

7. Óvatosan a cukorral!

Az inzulin nevű hormon felelős azért, hogy elvonja a felesleges cukrot a véráramból. Ha erősen túldolgoztatjuk az inzulint, a végén inzulinérzékennyé válhatunk – és cukorbeteggé.

A legjobb módja annak, hogy ezt elkerüljük – és megóvjuk az inzulin hatékonyságát –, ha leszámolunk azon ételekkel, melyek nagy mennyiségű finomított cukrot tartalmaznak. Különösen a szénsavas üdítőitalokkal!

További ajánlataink a témában:

ragyogj_B1_218px