A sok egészséges gyógy- és fűszernövény toplistájának a tetején egyértelműen a kurkuma, ez az egyszerre színes és ízes fűszer trónol. A kurkuma arany fényt ad az ételeknek, és “bearanyozza” a testet, egészséggel töltve fel azt.  Több klinikai kísérletben tesztelték a kurkumát többek között a tüdő és az agy megbetegedéseivel és többféle rákos megbetegedéssel szemben. Kimutatták, hogy vastagbélpolipok tűnnek el, gyorsíthatja a műtét utáni gyógyulást, és hatékony lehet reumás ízületi gyulladás esetén is. Egészségmegőrző szerepe igazán kivételes.

 

Miért iktasd be a kurkumát a napi étrendedbe?

Az elmúlt években mintegy 5 ezer cikk jelent meg az orvosi szakirodalomban a kurkuminról, a kurkuma ragyogó, sárga színét adó pigmentjéről. Sok írás lenyűgöző diagramokat is közöl annak ábrázolására, hogy a kurkumin számtalan betegség esetén segíthet a maga szédítő mechanizmusarzenáljával. A kurkumint először több mint száz éve izolálták, a több ezer kísérlet közül azonban csak néhány 20. századi klinikai tanulmányba vontak be emberi résztvevőket is. A századforduló óta azonban ötvennél több klinikai vizsgálatban tesztelték a kurkumint számos betegséggel szemben, és jelenleg is több tucat tanulmány zajlik.

A kurkumin elképesztően fontos szerepet játszhat a tüdő és az agy betegségeinek, valamint a különböző rákos megbetegedéseknek a megelőzésében vagy kezelésében, ideértve a mieloma multiplex, a vastagbélrák és hasnyálmirigyrák eseteit is. A kurkuminról azonban az is kiderült, hogy gyorsíthatja a műtét utáni gyógyulást, és hatékony kezelést jelenthet reumás ízületi gyulladás esetén – jobb eredménnyel, mint a kategória vezető gyógyszerkészítménye. Eredményesen kezeli továbbá az osteoarthritist, azaz a kopásos ízületi gyulladást és az egyéb gyulladásos betegségeket, mint például a lupus vagy a gyulladásos bélbetegség. A legutóbbi fekélyes vastagbélgyulladásos vizsgálat során – egy többközpontú randomizált, placebokontrollált kettős vak kísérletben – kiderült, hogy a betegek több mint 50 százalékánál vonult remisszióba a betegség a kurkuminkezeléssel egy hónapon belül, miközben ez a placebocsoport egyetlen tagjánál sem fordult elő.

Ha te is ugyanúgy meg vagy győződve róla, mint én, hogy be kell iktatnod a kurkumát az étrendedbe az egészséges pigmentje miatt, már csak az a kérdés, hogy mennyit egyél belőle, hogyan edd, és milyen kockázatokkal jár mindez.

 

Negyed teáskanál kurkuma naponta

A kurkuma erős cucc. Ha vért vennék valakitől, és valamilyen oxidáló vegyszernek tenném ki a vérmintáját, a kutatók egy olyan kifinomult technológia segítségével határozhatnák meg az anyag által okozott DNS károsodás mennyiségét, amellyel meg tudják számolni a DNS-szál szakadásait. Ha ezt követően mindennap egy-egy csipetnyi kurkumát etetnék a beteggel egy héten át, majd újra vért vennék tőle, és ismét kitenném a vérsejtjeit ugyanazon szabad gyökök hatásának, azt lehetne látni, hogy azzal a csipetnyi kis kurkumával a fedélzeten most nagyjából feleannyi sérült DNS-ű sejtet számolhatnának össze a kutatók. És itt nem arról van szó, hogy a sejteket egy Petri-csészében összeverik kurkumával, hanem te magad megeszed a fűszert, és aztán a véreden mérhető a hatása. És a kísérletet nem valami spéci kurkumin étrend-kiegészítővel, és nem is kurkumakivonattal végezték, hanem a sima, boltban kapható fűszerrel. A dózis pedig parányi volt – nagyjából egynyolcad teáskanálnyi.

Na, ez a nem semmi!

Az emberkísérletekben használt kurkumadózisok keveseb mint napi egy tizenhatod és közel 2 teáskanálnyi között mozogtak. Még a magas adagolásokkal is csak kevés negatív hatást írtak le, de a tanulmányok általában körülbelül csak egy hónapig tartottak. A hosszú táv, nagy dózisú kezelés esetleges hatásait nem ismerjük. Mivel a kurkumának ilyen erős, gyógyszer jellegű hatásai lehetnek, amíg a biztonságos szedésével kapcsolatban nincsenek adataink, senkinek nem javasolnám, hogy többet szedjen az általános étkezési adagoknál, amelyekről régóta tudjuk, hogy nyilvánvalóan biztonságosak.

És az vajon mennyi? Bár a hagyományos indiai étrendben akár napi egy teáskanálnyi kurkuma is előfordulhat, az átlagos indiai napi bevitel inkább a negyed teáskanálnyi mennyiséghez van közelebb. Én az ellenőrzőlistámban is ennyit javasolok.

 

 

Hogyan fogyasszuk a kurkumát?

A primitív népek gyakran kifinomult módon használták a fűszereiket. A cinchona fa kérgéből kivont kinint például már jóval azelőtt bevetették a maláriatünetek kezelésére, hogy egyáltalán azonosították volna a betegséget, az aszpirin nyers összetevőit pedig ugyancsak népszerű fájdalomcsillapítóként alkalmazták már Friedrich Bayer úr ténykedése előtt is. Az elmúlt 25 év alatt az új gyógyszer-felfedezéseknek körülbelül a fele származott természetes anyagokból.

Létezik egy dél-ázsiai növény, az úgynevezett adhatoda (az adu tő jelentése: „kecske”, a thoda pedig azt jelenti: „nem nyúl hozzá” – azaz olyan keserű, hogy még a kecskék sem eszik meg). A levelét borsba áztatva készítik el az asztma hatékony kezelésére szolgáló népi orvosságot. Valahogy rájöttek arra, amit a tudósok 1928-ig nem fedeztek fel: hogy a bors nagymértékben felerősítette a növény asztma elleni tulajdonságait. Ma pedig már azt is tudjuk, hogy miért. A feketebors tömegének körülbelül 5 százalékát egy piperinnek nevezett vegyület teszi ki, mely a bors erős ízét és aromáját adja. A piperin azonban erősen gátolja a gyógyszer lebontását. Az egyik módja, hogy a májad megszabadul az idegen anyagoktól az, hogy vízben oldhatóvá teszi azokat, hogy kipisilhesd. A feketeborsmolekula azonban gátolja ezt a folyamatot, ezért megemeli a vérben az adhatoda gyógyító vegyületeinek szintjét – és ugyanezt teszi a kurkuma gyökerében található kurkuminnal is.

Egy órával azt követően, hogy megetted a kurkumát, a kurkumin megjelenik a véredben, de csak nyomokban. Miért csak ilyen kis menynyiségben? Feltehetően azért, mert a májad aktívan dolgozik azon, hogy kipucolja a szervezetedből. De mi történik, ha ezt az eltávolítási folyamatot elnyomjuk némi fekete bors elfogyasztásával? Ha ugyanannyi kurkumát eszel, de hozzáadsz negyed teáskanálnyi fekete borsot, a véred kurkuminszintje 2 ezer százalékkal megemelkedik.
Már egy csipetnyi, úgy egyhuszad teáskanálnyi bors is jelentősen megemelheti a vér kurkuminszintjét.
Na és mit gondolsz, mi számos currypor másik közös összetevője a kurkuma mellett? A fekete bors. Indiában a curryport gyakran valamilyen zsiradékkal együtt szolgálják fel, mely önmagában meghétszerezi-nyolcszorozza a kurkumin biológiai hasznosíthatóságát. (Sajnos úgy tűnik, hogy a hagyományos bölcsesség a legjobb zsiradékforrással kapcsolatban tévedett. Az indiai konyha rengeteg tisztított vajat, azaz ghít használ, ami magyarázattal szolgálhat arra, hogy miért viszonylag magas a szívbetegség előfordulási aránya ebben a máskülönben egészségesen étkező országban.)

 

 

Én a legjobban a friss kurkumagyökeret szeretem használni. Ez bármelyik nagyobb ázsiai boltban megtalálható a termények között. Úgy néz ki, mint a gyömbérgyökér csontos ujjacskái, ha azonban felnyitod, a legvalószínűtlenebb világító-fluoreszkáló narancsszín tárul fel előtted. A negyed teáskanálnyi szárított kurkumának 5-6 milliméternyi friss kurkumagyökér felel meg. A gyökerek nagyjából 5 centiméteresek, darabja tíz cent körül kapható, és a hűtőszekrényben hetekig, a mélyhűtőben pedig gyakorlatilag örökre eláll. Ha évente egyszer megveszed a 12 havi friss kurkumamennyiséget, az egész körülbelül 5 dollár kiadással jár.

Bizonyítékok támasztják alá, hogy a főtt és nyers változatoknak eltérő tulajdonságaik vannak. Úgy tűnik, hogy a főtt kurkuma jobban védi a DNS-t, míg a nyersnek erősebb gyulladáscsökkentő hatása lehet.
Én mindkét változatban szeretem. A napi adagomat lereszelem, és beleteszem abba, amit éppen készítek (vagy egyenesen ráreszelem a főtt édesburgonyára), vagy csak beledobok egy nyers szeletet a smoothie-mba. Valószínűleg észre sem veszed az ízén. A friss kurkuma sokkal enyhébb ízű, mint a szárított, tehát különösen jó választás annak, aki nem nagyon szereti az ízét. De majd meglátod. Figyelj oda rá, mert megfogja a ruhádat és a felületeket. A kurkuma nemcsak az egészségedet aranyozza be, hanem az ujjbegyeidet is.

A friss vagy őrölt kurkuma olyan természetes íz, amely jól illik az indiai és a marokkói receptekhez, de én szinte mindenbe teszek. Azt vettem észre, hogy a barna rizshez, a lencseleveshez és a sült karfiolhoz különösen jól passzol. A készen kapható sárga mustárban már van kurkuma a színe miatt, csak próbálj sótlan változatot keresni – olyat, amiben lényegében csak ecet, keresztes virágú zöldség (mustármag) és kurkuma van. Kitalálni sem tudnék ennél egészségesebb ízesítőt.

Ha szójával fogyasztod, kettős csapást mérhetsz a krónikus ízületi gyulladásra. A „tofurántotta” klasszikus kurkuma-szója párosítás, de hadd osszam meg veled kedvenc kurkumás receptjemet:

 

 

Kurkumás sütőtökpite smoothie

Kevesebb mint 3 perc alatt összeüthetsz egy sütőtökpite smoothie-t. Egyszerűen turmixolj össze egy doboz sütőtökpürét, egy marék fagyasztott vörös áfonyát és magozott datolyát, ízlés szerint sütőtökpite fűszerkeveréket, egy fél centis kurkumaszeletet (vagy negyed teáskanál port), és édesítetlen szójatejet a megfelelő sűrűség eléréséhez.

 

 

Sütőtökpuding

A másik kedvencem a sütőtökpuding (azaz tészta nélküli pite).
Ehhez turmixolj össze egy doboz sütőtökpürét körülbelül 3 dkg selyem tofuval (a Mori-Nu azért kényelmes, mert hűtés nélkül is eláll), adj hozzá ízlés szerint sütőtökpite-fűszerkeveréket, és 1-2 tucat magozott datolyát (attól függően, hogy mennyire vagy édesszájú). Öntsd bele egy tűzálló tálba, és süsd 180 Celsius-fokon addig, amíg meg nem reped a teteje. Ha kihagyod a tésztát, és csak a pitetölteléknél maradsz, zöldséget, tofut, fűszereket és gyümölcsöt kapsz. Minél többet eszel belőle, annál egészségesebb leszel.

Forrás: Hogy ne halj meg

 

Ajánlott könyvek:

HOGY
NE HALJ MEG

RECEPTEK,
HOGY SOKÁIG ÉLJ

EGYÉL ÚGY,
HOGY NE HALJ MEG