Hófödte csúcsok merednek a tiszta, kék ég felé. Délelőtt fél tíz van, én pedig egy coloradói hegy tetején állok. Mélyen beszívom a ropogósan friss reggeli levegőt, a síléceimet lefelé irányítom, előredőlök, és belevetem magam a fehér porhóba. A lécek bedőlnek a hóban és jobb és bal íveket vésnek bele, amint fordulok siklás közben. Az egyensúly irányítja a tetteimet, miközben a hegyoldalon sebesen lefelé haladva érzékelem a havat, a levegőt és a lejtő meredekségét. Elérem a pálya alsó végét, és felpezsdít az öröm.

Az egyensúly határoz meg mindent. Nem számít, hogy milyen erős vagy; ha kiesel az egyensúlyból, nagy eséllyel el is esel. A járás egyszerű tevékenysége is arról árulkodik, hogyan munkál az egyensúly a testedben: az ellentétek összehangolásáról van szó. Jobb és bal. Mindkét lábadat használod a járáshoz. Amikor az egyikkel előre lépsz, a másik a talajon marad, és megtámasztja a teljes súlyodat. Járás közben a karod a lábaddal összehangoltan mozog. Váltakozva lendül a jobb kar, bal láb. Bal kar, jobb láb.

Az immunrendszered megfelelő működése is az egyensúly függvénye – és én rájöttem, hogy a táplálkozás rettenetesen fontos szerepet játszik az immunitás kiegyensúlyozásában. A mai modern étrend, melyben a gyors ételek miatt rengeteg a cukor és a finomított szénhidrát, kilendített minket az egyensúlyunkból, és ledöntött a sílécünkről.

Ebben a fejezetben az allergia elleni küzdelem olyan tudományos áttöréseit fogom vázolni, melyet ízletes, természetes élelmiszerekkel és italokkal értek el. Ezek a táplálkozástudományi eredmények ösztönöztek az immunegyensúly-diéta kidolgozására, mely a 3. fejezetben már említett, T-reg sejteknek nevezett nyiroksejteket táplálva támogatja a szervezet allergia elleni harcát.

A tudomány feltárta, hogy a T-reg sejtek imádják a vitaminokat és a gyümölcsökben, zöldségekben és a teában található növényi tápanyagokat, ezért az immunegyensúly-diéta ezekben a finom és természetes tápanyagforrásokban dúskál. Be fogom mutatni a világ különböző pontjain végzett bámulatos és izgalmas táplálkozástani kutatásokat, és néhány olyan természetes élelmiszert is bemutatok neked, amelyeket megtalálhatsz a szupermarket polcain vagy akár a közeli piacon is.

A teljes listát a fejezetben később találod, ez itt most csak egy kis ízelítő. Az érett, piros földieper, a harsogóan zöld, friss petrezselyem és a lágy zöld és oolong tea csak három táplálkozástani rocksztár a sok közül, amelyekről szó lesz majd.

Azt is elárulom, hogy miért lelkesedem annyira az olyan zöldségekben található különleges tápanyagokért, mint a spenót, a spárga és a kelbimbó, és hogy miért rajongok úgy a hüvelyesekért, azaz a lencséért vagy például a fekete babért és a csicseriborsóért. Az édesburgonya is a lista élén áll az egyik olyan tápanyag fő forrásaként, amelyről szó lesz majd, és itt csatlakozik hozzá a sárgarépa, a kaliforniai paprika és a mangó. Ezek a tápláló élelmiszerek mind segítenek az egyensúly helyreállításában, és abban, hogy visszavehessük a sílécünket. Finom, izgalmas túrára viszlek. Készen állsz?

Megoldas_az_allergiara_B1_218px
Könyvajánló a témában

Természetes ételekkel az allergia ellen

Elhiszed, hogy van valami a friss és kicsattanó természetes élelmiszerekben – a gyümölcsökben és zöldségekben –, amit nem kapsz meg egy doboz tablettában? Hát persze, hogy van! Az anyatermészet közvetlenül a teljes értékű, természetes élelmiszerek segítségével lát el minket a táplálkozásunk alapját jelentő rostok, vitaminok, ásványi anyagok és egyéb fontos tápanyagok egyedi ajándékcsomagjaival.

Az immunegyensúly-diéta célja a T-reg sejtek táplálása, és a működésük elősegítése. Ha a T-reg sejtek jól dolgoznak, segíthetnek legyőzni az allergiákat. Az immunegyensúly-diéta olyan egészséges étkezést vázol fel, amely a táplálkozás révén segít legyőzni az allergiákat hosszú távon. Ha hat-tizenkét hónapon át tartod ezt az étrendet, az allergiáid fokozatosan alábbhagyhatnak.

A T-reg sejtek működését fokozó étkezési tényezők közé tartoznak az étkezési folsav, az A-vitamin és a különböző növényekből, különösen a teából származó, flavonoidoknak nevezett tápanyagok.1 Néhány flavonoid emellett gátolja a gyulladást okozó sejtek tevékenységét, tehát két fronton is harcolnak az allergiák ellen.2

A tisztítókúrát és az újrabevezetési szakaszt elvégezve máris elkezdted visszaállítani az immunitásod egyensúlyát azáltal, hogy néhány olyan tápanyaggal dúsítottad az étrendedet, amelyek fokozzák a T-reg sejtek működését. Az immunegyensúly-diéta segítségével tovább táplálhatod a T-reg sejteket, és négy fontos harcvonalon küzdhetsz az allergiák ellen. Az immunegyensúly-diéta:

Segít kerülnöd azokat a problémás ételeket, amelyeket az újra bevezetés szakaszában azonosítottál

Optimális táplálást biztosít a testi sejtjeid számára

Elősegíti az allergiák visszafordítását segítő egészséges bélmikrobák növekedését

Segít elkerülnöd azokat a gyulladáskeltő hatású gyors és silány ételeket, amelyek nagyon fontos szerepet játszottak az allergia járvány kialakulásában

Az immunegyensúly-diéta segít az immunitás egyensúlyának helyreállításában

Milyen élelmiszerekre van tehát szükséged az immunitás kiegyensúlyozásához? A tudomány választ ad erre a kérdésre. Először is, mindennap legalább kilenc adag színes zöldséget és gyümölcsöt fogyassz, és azokat válaszd, amelyekben sok a természetes folsav, A-vitamin és rost. Az ételekből származó folsavra a sejtek növekedéséhez és javításához, az immunműködéshez és az agyműködéshez van szükségünk. Ha nem elegendő a folsav bevitelünk, az vérszegénységet, kimerültséget, depressziót, kognitív zavarokat és csökkent immunműködést okozhat. Az élénk színű zöldségek és gyümölcsök flavonoidokban is gazdagok.

Az immunegyensúly-diétát követve az immunegyensúly-leves és az immunegyensúly-turmix továbbra is az étrended tartóoszlopai lehetnek. A turmix folsavban, flavonoidokban és A-vitaminban gazdag; a leves tele van tápanyagokkal, és egy tál elfogyasztásával négy adag zöldséget viszel be a szervezetedbe. A leveshez tetszés szerint egyéb hozzávalókat is adhatsz, például egész mogyoróhagymát, babféléket, csirkét vagy halat, illetve továbbfejlesztheted a fűszerezését is például fokhagymával vagy gyömbérrel. Tartsd meg az eredeti hozzávalókat, és ezekhez adj hozzá egyebeket a saját levesrecepted kialakításához.

A leves és a turmix mellett bármilyen ételt ehetsz, amit az előző fejezetben bemutatott újrabevezetési szakaszban teszteltél: húst, halat, baromfit, tojást, dióféléket, magvakat, babféléket, gyümölcsöket, zöldségeket, gyógynövényeket és fűszereket, de még tejtermékeket és teljes kiőrlésű gabonaféléket is. Az ételek újrabevezetésével megfigyelheted, hogy hogyan hatnak rád a különböző élelmiszercsoportok. Ismerd meg a tested, és figyelj oda rá!

Ha nem vagy allergiás rájuk, a diófélék és magvak a vitaminok, ásványi anyagok, fehérje és rost kitűnő beviteli forrásai lehetnek, mivel tökéletesek a kis étkezésekhez. Én magam készítem el a kedvenc keverékemet mandulából, dióból, napraforgómagból, tökmagból és pár szem paradióból. A mandulának magas a magnéziumtartalma. A dióban rengeteg az egészséges zsírsav. A napraforgómag dúskál B6-vitaminban és folsavban. A tökmag a legjobb növényi cinkforrás. A paradió szelénben gazdag. A diófélék és magvak fogyasztásának előnyeit azonban nem lehet a bennük található egyedi tápanyagokra korlátozni. A rendszeres dióféle- és magfogyasztók a kutatások eredményei szerint kevesebb eséllyel híznak el, illetve lesznek cukor- és szívbetegek.

Most pedig nézzük meg egy kicsit részletesebben az immunegyensúly-diéta gerincét jelentő tápanyagokat.

 

Élvezd a petrezselyem csodálatos frissességét

A ragyogó zöld, illatos petrezselyem szédítően sokféle ételt dob fel a maga összetéveszthetetlen frissességével. Tettem már levesbe, salátára, szórtam tészta tetejére és kevertem rizsbe és zöldségekhez. Szeretek kitenni egy nagy csokor friss petrezselymet a konyhapultra az immunegyensúly-leves elkészítéséhez. Isteniek a levelek, de ne felejtsd el beletenni a szárát sem, mert amiatt jó ráharapni a roppanós falatokra. Arra jöttem rá, hogy amint elkezded használni a petrezselymet, az hamar könnyen bevethető kedvenccé válik, mely remekül feldobja az ételeid ízét.

A petrezselyem okozta kulináris élvezetek azonban csak a jéghegy csúcsát jelentik. Amellett, hogy fokozza az evés örömét, a petrezselyem kitűnő tápanyagforrás is. Karotinoidban gazdag; még a sárgarépában található mennyiséget is maga mögött hagyja! Megtalálható benne továbbá az apigenin nevű flavonoid is. Sok egyéb flavonoidhoz hasonlóan az apigenin is antiallergén és gyulladáscsökkentő hatású, de emellett az immunválaszra is hatással van egy „kapcsoló” aktiválásával.

shutterstock_306118787A kínai Nanjing Orvosi Egyetemen az apigeninnel folytatott izgalmas kutatás során feltárták, hogy az apigenin sökkenti az allergiás válaszra késztető limfociták aktivitását, és lejjebb viszi az IgE szintet.15 Ez újabb ok a petrezselyemben dúskáló immunegyensúly-leves folyamatos fogyasztására.

Tehát mit kell nézni ennek a fűszernövénynek a megvásárlásánál? Friss petrezselymet találhatsz a szupermarketben, a piacon is a bioboltokban is. A lényeg az, hogy friss legyen! Úgy kell kinéznie, mint egy szép, frissen vágott virágcsokornak.

A virágokhoz hasonlóan a petrezselyem is szereti a vizet, úgyhogy amikor fel akarod használni, tedd bele egy tál vízbe, hogy leáztasd róla a földet. Alaposan öblítsd le, majd törölgesd szárazra egy papírtörlővel. Most már készen áll rá, hogy feldobja a konyhaművészetedet!