– és a tények, amiket mindenkinek ismernie kellene

Ha tapasztaltál már szorongást (vagy ismersz olyat, aki ettől szenved) biztosan tudod, milyen komoly és negatív hatással lehet az életünkre, akár pánikrohamok, gyomorfájás vagy memóriazavar formájában jelenik meg.

Széles körben elterjedt ez a probléma, az Egyesült Államokban 40 millió felnőttet érint és az emberek 30%-a néz szembe a szorongással az élete valamely pontján.

A mentális egészség mozgalom pedig bebizonyította, hogy senkit sem kerül el a betegség, bármilyen sikeres is legyen az illető. (Vegyünk például olyan hírességeket, mint Kendall Jenner és Ellie Goulding, akik nyíltan vallottak a szorongásos problémáikról, hogy megmutassák a többieknek, nincsenek egyedül.)

Ugyan a szorongásról manapság több szó esik, mint korábban bármikor, mégis sok téveszme él még a betegséggel kapcsolatban. A következőkben a leggyakoribb tévhiteket osztjuk meg – és az igazságot egyenesen a mentális egészség szakértőitől arról, mi nyújthat valós segítséget.

#1 Nincs különbség a szorongás és a stressz között

Annak ellenére, hogy hírességek – mint például Selena Gomez, Bella Hadid és Kristen Stewart – is felszólaltak a médiában a szorongásról, továbbra is egyszerű összekeverni ezt az állapotot az egyszerű idegességgel. Mindegyik állapotot egy megfoghatatlan, ám intenzív félelemmel teli érzés kíséri, ugyanakkor fontos különbségek is megfigyelhetők.

„A stressz szinte mindig valamilyen specifikus, beazonosítható külső helyzet körüli gondolatokban gyökerezik” – mondja Aimee Barr pszichoterapeuta.

(Gondoljunk egy előttünk álló vizsgára, költözésre vagy állásinterjúra.) Amikor az esemény elmúlik, a kellemetlen, feszült érzés is távozik. A szorongás viszont áthatóbb és egyenletes. Nem egy külső inger váltja ki – akik szoronganak, gyakran nem is tudják pontosan megmondani, hogy miért érzik így magukat, tehát az sem lesz hatásos, ha megpróbáljuk meggyőzni őket, hogy nem kell szoronganiuk.

#2 A szorongást egyszerűen csak „kinövöd” majd

A szorongás egy tartós állapot, magyarázza a terapeuta Kathryn Smerling. Úgy gondolja, hogy ha azt mondjuk valakinek, hogy a szorongást egyszerűen majd „kinövi”, azzal árthatunk, mert az illető csak vár, hogy a dolgok jobbra forduljanak, ahelyett, hogy proaktívan segítséget keresne.

A valóságban a szorongás módja megváltozhat idővel, ahogy a szorongástól szenvedők reakciója is. Ugyanakkor dr. Smerling szerint ez nem azt jelenti, hogy a szorongás eltűnik. Fontos, hogy lépéseket tegyünk és kezeljük, hogy a tünetek enyhüljenek.

szorongó nő

#3 A szorongás kizárólag a nők betegsége

A szorongás a felszínen másmilyennek tűnhet férfiak és nők esetén, ami arra engedhet következtetni, hogy a férfiakat nem érinti olyan gyakran a betegség. „Sok minden játszhat közre, beleértve a társadalmi és kulturális normákat és stresszforrásokat is” – mondja a pszichoterapeuta Courtney Glashow. Egy tanulmány bemutatja, hogy a férfiak a szorongásra inkább kifelé irányuló dühvel és függőséggel reagálnak, míg a nők hajlamosabbak befelé fordítani az érzéseiket. „Előfordulhat, hogy amit valaki szorongásnak hív (nőknél), azt másvalaki a férfiaknál dühnek mondaná” – magyarázza a wellness-szakértő Sarah Wilson, az Élet szorongás és pánik nélkül? című könyv szerzője. Mi a tanulság? Ha magunkon vagy hozzánk közel állókon viselkedésbeli változást észlelünk, fontos, hogy vizsgáljuk meg, mi történik valójában a felszín alatt.

#4 A pánikroham csak drámázás

„A pánikroham nem egyszerűen csak túlzott reakció” – állítja a pszichológus és szorongásszakértő Danielle Forshee.

„Ez egy pszichológiai és hormonális válasz, amellyel a test próbálja megvédeni magát azokkal a helyzetekkel szemben, amelyeket fenyegetőnek, ijesztőnek és stresszesnek érzékel” – fejti ki Glashow.

Ennek jelei lehetnek intenzív fizikai tünetek mint a mellkasi fájdalom, légzési nehézség, szédülés és a hirtelen jelentkező félelem érzése.

A pánikrohamok szörnyűek, tehát fontos, hogy megtanuljunk olyan mechanizmusokat, amelyek segítnek, hogy felkészültebben várjuk a rohamokat és jobban irányítsuk azokat – akár rólad vagy egy hozzád közel állóról van szó. Ehhez általában szükség van egy terapeutára. „Ami az egyik embernek működik, nem biztos, hogy a másiknak is megfelelő lesz” – mondja Barr. „Fontos, hogy megtaláljuk a megfelelő támogatást, mert nagyon sok múlik rajta.”

szorongó segítség

#5 Nem tudunk segíteni, amikor valaki szorong

Tehetetlennek érezhetjük magunkat, amikor egy hozzánk közel álló szorongástól szenved, de Wilson szerint a legfontosabb, hogy kimutassuk, törődünk vele.

„A szorongástól szenvedők gyakran egyedül érzik magukat” – mondja. „Igazán megnyugtató lehet számukra, ha tudják, hogy nem egyedül kell átvészelniük a problémát.”

Ahelyett, hogy azt kérdeznénk, miben segíthetünk, hatásosabb, ha cselekszünk. „Agyunk ugyanazon része felelős a döntéshozatalért, amely a szorongásnál is szerepet játszik” – magyarázza Wilson. Szervezd meg, hogy együtt el tudjatok menni futni, vegyetek részt meditációs tanfolyamon vagy csak töltsetek együtt időt és beszélgessetek. Ezzel többet segítesz a barátodnak, mint gondolnád.

#6 Lélegezz mélyeket, az majd megoldja a szorongást

A szorongást sokféle tünet kísérheti – szédülés, egyensúlyvesztés, megnövekedett szívdobogás, émelygés, mellkasi diszkomfort, fulladásérzés és izzadás. Ugyan bizonyos légzéstechnikák segíthetnek, ám Forshee szerint a legtöbb betegnek több túlélési stratégiára is szüksége van, attól függően, hogy mik a panaszai. Ha a mély lélegzetvétel nem segít, az nem jelenti azt, hogy nem maradt más segítség számodra.

Egyes szakértők a földelés pozitív hatását emelik ki, amely segít újra a középpontodba kerülni, miközben mások izomlazító technikákat, súlyozott takarót, magnéziumpótlást ajánlanak és a lista még tovább folytatható. Wilson szerint a szorongással való sikeres együttélés legjobb módja, ha türelmesek vagyunk magunkkal, amíg felfedezzük, hogy számunkra mi működik.

#7  Gyógyszert szedni szorongásra a gyengeség jele

Nem bélyegzik meg azokat, akik antibiotikumot szednek egy fertőzésre vagy inzulint cukorbetegség esetén – nem kellene így tenni a szorongásellenes gyógyszerek esetén sem. Hat amerikaiból egy szed ilyen gyógyszereket és sokaknak segített, hogy visszanyerjék az életük feletti uralmat, legyőzzék a bénító szorongást, amikor az életmódbeli változtatások nem bizonyultak elégnek. „Ez az erő és öntudatosság jele” – mondja Barr, hozzáteszi azonban, hogy a gyógyszerek nem mulasztják el a szorongást. A szakmai tapasztalataira alapozva, a gyógyszerek és a pszichoterápia együttes alkalmazása a leghatásosabb a szorongás kiváltó okainak kezelésére.

#8 Ha szorongsz, a gyógyszeres kezelés az egyetlen megoldás

A gyógyszer nem az egyetlen módja a szorongás kezelésének. „A gyógyszerek szedése segíthet és fontos is lehet a betegek egy részénél, de nincs szüksége rá mindenkinek” – mondja Glashow.

„Lehetséges csökkenteni a szorongást anélkül, hogy gyógyszert adnánk a betegnek.” Smerling egyetért ezzel. Azt mondja, hogy a mozgás, meditáció, beszédterápia és a naplózás mind részei lehetnek a szorongás kezelésének. Ahogy nincs mindenki számára megfelelő étrend, úgy nincs általános megoldás a szorongás ellen sem.

szorongás gyógyszer

#9 A szorongásod a legrosszabb részed

„Nehéz a szorongással együtt élni, ám ez az a dolog, amely segít nekünk fejlődni” – mondja Wilson, aki elmagyarázza, hogy idővel megtanulta, hogyan hozhatja ki a legjobbat a szorongásából. Hozzá hasonlóan Kait Hurley mozgás- és meditációoktató is ezt mondja:

„A szorongást nem tekintettem ellenségnek. A testem így üzent és adott nekem információt, hogy utat mutasson. Tudom, nehéz ezt elhinni, de nem cserélném el a szorongást semmire. Ez egy ajándék, ami hozzám tartozik.”

Talán nem egyik pillanatról a másikra és nem is egy éjszaka alatt, de idővel megtanulhatjuk, hogy a szorongásnak célja van – mondja Wilson. Ha nyíltan és tiszteletteljes hangon beszélünk a mentális betegségekről, azzal csak segíthetünk a többi betegnek. Mindig emlékezz erre: ha barátaidon, szeretteiden a szorongás jeleit veszed észre, jusson eszedbe, hogy tehetsz ellene.

Forrás: Wellandgood.com

Ajánlott könyv: