Traumatikus gyerekkor, csúfolódó osztálytársak, negatív emberek, energiavámpírok, inkompetens főnök, toxikus párkapcsolat – mindez bárkivel előfordulhat. Ne hagyd, hogy elvegyék tőled az önbizalmad!

Az önbizalomhiány egy méltatlan érzés, a legjobban teszed, ha minél előbb megszabadulsz tőle. Hogy miért? Mert egyszerűen nem érdemled meg, hogy így élj!

Önbizalomhiány jelei – ne ijedj meg, ha túl sok jellemző rád!

Már csak azért sem, mert ez is az önbizalomhiány egyik jele 🙂 

Van kedved egy kis játékhoz? Állj meg egy pillanatra a tükör előtt. Nézz magadra. Mit látsz? Szépnek találod az arcod? Elégedett vagy a külsőddel és az adottságaiddal? Mit változtatnál meg rajtuk, ha megtehetnéd?

Az önbizalomhiány egyik alapvető jele, amikor folyton kritizáljuk magunkat, külsőnket és belsőnket egyaránt. Akár hangos szavakkal, akár kimondatlanul, de elégedetlenkedünk azzal, amit önmagunk számára nyújtani tudunk. 

önbizalomhiány külső

Ha a külsődet már alaposan megvizsgáltad, tedd fel magadnak ezt a 19 kérdéstnem kell egyszerre, és nem kell mindennap, de fontos, hogy tudatában légy a válaszoknak, mert ezek fejlődésed alapvető mérföldkövei lehetnek.

  1. Vannak céljaid? Mennyire érzed reálisnak őket?
  2. Mennyire foglalkoztat mások véleménye?
  3. Gyakran érzed hibásnak magad?
  4. Hányszor kérsz egy nap bocsánatot valamiért?
  5. Hogy állsz az elismerés-koldulással? (Munkahelyen és a magánéletben egyaránt) 
  6. Hogyan viseled a kritikát? Mikor érezted utoljára, hogy egy negatív visszajelzés építően hatott rád? 
  7. Gyakran kritizálsz másokat? (családtagod, munkatársat, főnököt, vagy akár ismert, de számodra ismeretlen embert)
  8. Hajlamos vagy hosszasan emészteni magad múltbeli események és emberek miatt?
  9.  Hogy állsz a döntésekkel? 
  10. Milyen a viszonyod a pénzhez? Félsz attól, hogy elfogy? Gyakran mondogatod magadnak: nincs pénzem?
  11. Szeretsz társaságba járni?
  12. Belenézel az emberek szemébe, amikor hozzájuk beszélsz?
  13. Féltékeny típus vagy?
  14. Ha megtetszik valaki, szoktad ezt gondolni: “á neki úgysem kellenék”?
  15. Gyakran eszedbe jut, hogy mások jobbak nálad?
  16. Mikor konfrontálódtál valaki mással utoljára?
  17. Felkapod a vizet, ha valaki más véleményen van, mint te?
  18. Szereted a versenyhelyzeteket?
  19. Muszáj bebizonyítanod, hogy neked van igazad?

Önbizalomhiány (lelki) okai – lehet, hogy már csak a tudatalattid emlékszik rájuk

Bár lehet, hogy első olvasásra furcsának tűnik, ahogy az önbizalom növelése, úgy az önbizalom hiánya is tanulható – csak lehet, hogy már nem emlékszel rá, mikor tanították meg neked, hogy csúnya vagy, keveset érsz, nem értesz hozzá, vagy úgyis el fogod rontani, amibe belekezdesz. Ezeket a romboló mondatokat többnyire gyerekkorból hozzuk magunkkal, és sajnos többnyire a hozzánk legközelebb állóktól kapjuk meg őket. A negatív megerősítés pedig újabb negatív megerősítéseket szülhet. A gyerekkori mérgező mondatok és túlzott elvárások szennyezte táptalajt a kamaszkor tovább rombolja. Ilyenkor a kortársak véleménye túlzottan fontossá válik, a hormonok okozta érzelmi viharok pedig még nehezebbé teszik az énkeresés időszakát – amit a manapság mindannyiunkra túlzott hatást gyakorló, elmagányosító közösségi média meghatványoz. 

És persze ne feledjük a felnőttkor két legfontosabb tartópillérét: a karriert és a magánéletet. Hány ember önbecsülését képes leépíteni egy gonosz, ostoba főnök vagy egy nárcisztikus párkapcsolat? 

Van azonban egy jó hírünk: nem kell, hogy rosszul érezd magad! Az önbizalomhiány fejleszthető – és ráadásul az egész csak rajtad múlik.

Önbizalomhiány kezelése » önbizalomhiány leküzdése

Először is tudatosítanod kell magadban, hogy változtatni fogsz a kialakult helyzeten, és el kell hinned, hogy képes vagy felülírni a beidegződött, rossz mintákat. Az árral sodródni mindig egyszerűbbnek tűnik – lehet, hogy évek munkájába telik, hogy elérd a célod és szembe menj a neked ártó, rossz beidegződésekkel. Itt az ideje, hogy elkezdd tudatosan élni az életed!

Találd meg, hogy a fenti 19 kérdés közül melyek azok, amik leginkább felemésztenek, azaz ismerd meg a legnagyobb, önmagaddal kapcsolatos félelmeidet! Így egyszerűbb lesz felülkeredni az önbizalomhiányon. Kezdj el szép sorban dolgozni a megoldásokon. Egyszerre csak egyen.

Vizualizálj! Képzeld el magad, ahogy sikeresen felülkerekedsz a problémán. Éld át gondolatban, ahogy kiválóan vezeted az autód, lendületesen előadsz a meetingen, vagy kiállsz magadért, ha a főnök épp földbe akar döngölni. Ahogy a Titok című könyv tanítja, kérj és higgy – miért ne vetíthetnéd ezt a teremtő technikát önmagadra?

Keresd meg az okokat! Igen, ha kell, akár szakember segítségével, vagy önmagad számára állított írásterápiával. Ami neked a legjobban megfelel. Számtalan olyan technika áll manapság rendelkezésre, amellyel kibogozhatod, milyen rossz, ártó minta volt az – akár gyerekkorodban, akár a középiskolás évek alatt, vagy bármikor életed során – ami miatt téves énkép alakult ki benned és elfelejtetted saját értékeidet, vagy például rögzült benned, hogy te nem érdemled meg a pénzt.

Érd magad tetten! Ha napjában többször is bocsánatot kérsz emberektől, minden ilyen helyzetben maradj éber, és váltsd ki a negatív szót egy pozitívval, vagy egyszerűen csak ölts magadra egy széles mosolyt a szégyenkezés helyett. Marie Forleo, napjaink egyik legnevesebb életvezetési tanácsadója azt vallja:

“Minden alkalommal, amikor kicsúszik a szádon, hogy ‘nem tudom’, helyettesítsd be azzal, hogy ‘nem fogom’, és figyeld meg, mi történik: hitelesebbnek érzed majd a szavaidat.”

önbizalomhiány

Engedd el! Ha már jó vagy a tettenérésben, ne tartsd markodban a mérgező, önsorsrontó mondatokat – engedd el őket! Túl gyakran ismételgeted: ehhez én hülye vagyok? Vegyél egy nagy levegőt, és hagyd, hogy a mondat eltűnjön a semmibe. Akár konkrétan el is képzelheted, hogy kiradírozod egy füzetből, letörlöd a tábláról, vagy fogod, és eldobod, jó messzire. Helyette kidolgozhatsz egy pozitív tételmondatot is önmagad számára, amivel helyettesítted. Ehhez hasonlóan az önmagadnak tett ígéreteiddel is bánj csínján, nem kell túlzottan magadra venned, ha mégsem sikerül betartanod őket. 

Vezess siker, vagy hálanaplót! És persze jegyezd is fel – akár naponta – mit köszönhetsz aznap saját magadnak. Amikor van pár nyugodt perced, vagy épp szeretnél magasabb energiákkal töltekezni, egyensúlyba kerülni egy nehéz nap után, csak lapozz bele a naplóba, kalandozz a gyakorlatok és meditációk között, és közben tudatosítsd: mindezt megérdemled. 

Szeresd és érezd jól magad! Könnyű azt mondani, hogy ne foglalkozz mások véleményével és ne hasonlítgasd magad másokhoz, ha az ellenkezőjére neveltek gyerekkorod óta. Ennél egyszerűbben betartható vállalás, ha önmagad szeretetére koncentrálsz. Akár külső, akár belső tulajdonságokról van szó, keresd meg, amit szépnek és értékesnek találsz magadban, vagy írd össze az összes jó tulajdonságod, és olvasd fel magadnak mindennap. Gondolj arra: ha te nem szereted eléggé magad, hogyan várhatod el, hogy mások megtegyék? Légy ellenállhatatlan: de úgy, hogy szíved mélyéről fakadjon!

Önbizalomhiány férfiaknál – igen, nemcsak a nőket érinti

Az önbizalomhiány valamiért általában főleg nőkkel kapcsolatosan kerül szóba, pedig az “erősebbik nem” képviselői között is ugyanolyan gyakori probléma – csak lehet, hogy máshogy mutatkozik meg. A zsarnoki természetű, birtoklásvágyban, vagy beteges féltékenységben szenvedő férfiak nagyon gyakran küzdenek önbizalomhiánnyal. Így próbálják meg palástolni, hogy mindentől rettegnek. 

Az önbizalomhiányos férfinál könnyebben kialakulnak függőségek, és hajlamosabbak a problémáik miatt sorozatosan a külső körülményeket, vagy egyszerűen másokat hibáztatni. A rossz hír pedig az, hogy a tetteik mögött megbúvó alapvető problémákat a legritkább esetben képesek felvállalni, vagy megoldást keresni rájuk.

Tégy az önbizalomhiány ellen – csak rajtad múlik!

Az önbizalomhiány felnőttkorban már csak rajtad múlik. Tégy ellene, hiszen magad is beláthatod: nem érdemes elvesztegetned a legszebb éveidet arra, hogy saját magadat emészd vagy ócsárold. Ha már készen állsz a változtatásra, szerezd be a megfelelő segítséget – például egy élvezetes, önbizalomhiány elleni könyvvel! 

Ajánlott könyvek:

Marie Forle – Minden megoldható

Édesvíz Kiadó – Hálanapló

Rhonda Byrne – A Titok