A cégvezetők körében is egyaránt nagy visszhangot keltő könyv tökéletes útmutató a kommunikációhoz és a kapcsolatok kialakításához egy hibrid világban.
Az Online testbeszéd megjelenése óta nagy figyelmet kapott. Íme néhány elismerés:
#3. WSJ bestseller lista
#1. Porchlight bestseller-lista és az év könyve díj
Stratégia és üzlet 2021 Az év könyve díj
JPMorgan nyári olvasmánylista
Non – Obvious Az év könyve díj
Adam Grant nyári olvasmánylistája
A 2021-es év legtöbbet eladott könyveként tartják számon a külföldi könyvkiadó cég (St Martin’s Press) listáján.
Az Amazonon az 5-ből 4,5 csillagos besorolást kapott, a keményfedeles változata pedig a 7. kiadásánál tart.
E-mailekre adott válaszok egyhetes késéssel. Videócsevegések tele ilyen megjegyzésekkel, hogy „hoppá, bocsánat, te jössz, mondd csak” és „hallasz?!”. Kétértelmű sms-ek. Furcsa írásjelek, amelyeket nem lehet értelmezni. Nem csoda, hogy a kommunikációt ilyen sok időbe és erőfeszítésbe telik megfejteni.
Hogyan veszítettük el a velünk született képességünket, hogy megértsük egymást?
Az emberek a testbeszéd segítségével lépnek kapcsolatba egymással és ennek segítségével alakul ki a bizalom is, ám, mivel kommunikációnk egyre nagyobb része a képernyő mögött zajlik, a hagyományos testbeszéd jeleit már nem látjuk – vagy mégis?
Az online testbeszédben Erica Dhawan, az együttműködés szakértője, vezérgondolkodója és egy szenvedélyes kommunikációs junkie, ötvözi az élvonalbeli kutatásokat a lebilincselő történetmeséléssel, azért, hogy dekódolja azokat az új jeleket és jelzéseket, amelyek felváltották a hagyományos testbeszédet a nemek, a generációk és a kultúra világában. A való életben közelebb hajolunk, mosolygunk, bólintunk és szemkontaktust létesítünk, és ezzel mutatjuk, hogy hallgatjuk a másikat és törődünk vele.
Online, a figyelmes olvasás az új hallgatás. Az áttekinthető írás az új empátia. Egy telefon vagy videóhívás pedig
ezer e-maillel felér.
Az online testbeszéd átalakítja a mindennapi félreértéseinket és egy mindenki számára érthető szabályrendszerbe foglalja, ami elősegíti a kapcsolatokat a távolságtól függetlenül. Dhawan széles körűen vizsgálja az üzenetváltásokat – a fontos konferenciáktól és videótalálkozóktól kezdve a napi e-mailekig, sms-ekig, IM-ekig és konferenciahívásokig –, valamint betekintést és megoldásokat kínál a bizalom és az egyértelműség növeléséhez folyamatosan változó világunkban.
Számold fel az e-mailekből, videótalálkozókból, csevegésekből, sőt az élő találkozókból fakadó zavart, frusztrációt és félreértéseket Erica Dhawan egyszerű stratégiáinak alkalmazásával.
Minden átalakulóban van. Ma már nem az irodai kávéfőző a fő találkozási pont, hanem a különböző chatszobák.
A hibrid és a távmunkahelyek terjedése minden alkalmazottat érint, függetlenül a ranglétrán elfoglalt pozíciótól – ez alól még a végzős egyetemista sem kivétel. A pályakezdő fiataloknak és az új alkalmazottaknak még nehezebbé válik az indulás azáltal, hogy nem adott az irodai környezet, ahol könnyebben megfigyelhetnék a kommunikáció formális és informális normáit, továbbá megismerhetnék a cégen belüli erőviszonyokat.
Egy friss kutatásomban – melyet a Quester piackutató céggel közösen végeztünk – 2000 amerikai irodai dolgozó körében, a Z generációba tartozók 53%-a számolt be arról, hogy a gyenge digitális kommunikáció erős szorongást okoz. Együtt érzek minden pályakezdő fiatallal és új alkalmazottal – a saját munkahelyemen dolgozókat is beleértve –, akik rögtön a mély vízben találják magukat. Korábban soha nem látott körülmények között kell megtanulniuk új feladatkörüket és megismerniük kollégáikat.
Habár végtelen azon tippek és tanácsok száma, hogyan tehetünk jó első benyomást a munkahelyünkön, sajnos a tanácsok nagy része idejétmúlt, mert a hagyományos irodai környezetre vonatkoznak. Az alábbiakban öt ilyen tanács hibrid irodára korszerűsített változata olvasható.
Légy elkötelezett!
Hagyományos irodában: elsőként érkezni és utolsóként távozni.
A leggyakoribb tanács és legjobb módja annak, hogy jó első benyomást tegyünk, hogy korán érkezzünk és későn távozzunk. Habár az iroda fizikailag megszűnt, a tett és szándék azonban nem – csak digitálissá vált.
Hibrid irodában: reggeli bejelentkezés és esti összegzés.
Már nem tudunk szimplán azzal pontot szerezni, ha korán érkezünk a reggeli Zoom meetingre. Ha túl korán érkezünk, nem a munkatársainkkal fogunk beszélgetni, ahogy egy irodában tennénk, hanem egyszerűen csak várakozni foguk a meeting indításáig. Valójában azzal tűnhetünk ki igazán, ha küldünk egy e-mailt a csapatunknak, amelyben vázoljuk az aznapi terveinket és felajánljuk segítségünket a magasabb pozícióban dolgozó csapattagoknak. A nap végéhez közeledve írjunk egy válaszüzenetet a reggeli levelünkre, amelyben beszámolunk aznapi projektjeink állásáról és felajánljuk segítségünket, ha esetleg szükség lenne még bármire másnap reggelig.
Ismerkedj a munkatársaiddal!
Hagyományos irodában: beszélgetni az üdítőautomatánál.
Kutatások támasztják alá, hogy azok, akiknek vannak barátaik a munkahelyükön, nagyobb valószínűséggel lesznek boldogabbak, egészségesebbek és elkötelezettebbek a munkájuk mellett. Sajnos pályakezdőként és új alkalmazottként eleinte valószínűleg nem lesz sok barátunk.
Hibrid irodában: kommunikációs csatornák.
Új barátokat szerezni kihívást jelenthet, sőt, egyenesen félelmetes lehet egyesek számára, digitálisan pedig még sokkal nehezebbé válik. Bár szinte lehetetlen ugyanazt a spontaneitást megteremteni egy hibrid munkahelyen, mint amit az iroda lehetővé tesz, érdemes kihasználni a különböző platformokat a csapattagokkal való ismerkedéshez. Számos szervezet tart fent csatornákat a nem munkával kapcsolatos kommunikációhoz. A csapatok például létrehozhatnak Slack-csatornákat a különböző érdeklődési köröknek vagy hobbiknak megfelelően, például #Zene vagy #Futás, vagy Facebook-csoportot a háziállatokról posztolt képeknek. Minél aktívabban ismerkedünk munkatársainkkal, annál hamarabb teszünk szert új barátokra.
Légy barátságos!
Hagyományos irodában: mosolyogj!
A mosoly ragályos. Ha mosolygunk, azzal aktiváljuk a boldogsághoz kapcsolódó agyi területeket. Ez az oka annak, hogy az emberek visszamosolyognak, ha rájuk mosolygunk, és úgy érzik, szorosabbá vált köztünk a kapcsolat. Az egyik legjobb módja annak, hogy jó első benyomást tegyünk másokra, ha mosolygunk, amikor új csapatunkkal találkozunk.
Hibrid irodában: megfelelő központozás.
Természetesen fontos, hogy a videós meetingeken mosolyogjunk és a nevetésünk őszinte legyen. Ahogy azonban egyre nagyobb jelentőséget kap a digitális és írásbeli kommunikáció, úgy válik egyre meghatározóbbá a hangvétel szempontjából a központozás. „Mosolyoghatunk” egy e-mailben, ha felkiáltójelet és emojikat használunk – persze csak mértékkel. Az én kedvenc módszerem az, hogy a leveleimet egy kedves és egyszerű mondattal zárom, például „örömmel várom a holnapi megbeszélésünket” vagy „jó hétvégét!”
Ápolj jó kapcsolatot a főnököddel!
Hagyományos irodában: hozz kávét a főnöködnek!
Az egyik legjobb módja annak, hogy főnökünk kedvében járjunk, ha reggel hozunk neki egy bögre kávét – különösen, ha hosszú nap vár rá. Ez a kávé szolgálhat egy beszélgetés kezdetéül, mely során információkat szerezhetünk új projektekről és lehetőségekről.
Hibrid irodában: digitális eszközből haszon.
Bár küldhetnénk kávét is a főnökünknek, a legjobban azonban úgy építhetünk ki vele kapcsolatot, ha hasznosnak bizonyulunk számára. Ha például új alkalmazottként nem lehetünk jelen egy ügyféllel tartott fontos Zoom-meetingen, megkérdezhetjük, hogy megnézetjük-e a felvételt, hogy utána beszámoljunk róla a vezetőnknek és csapatunknak. A következő meetingre már talán hivatalosak is leszünk.
Válj nélkülözhetetlenné!
Hagyományos irodában: részvétel az éves szakmai konferencián.
A tanulási és karrierépítési lehetőségek általában a céges eseményekre és szakmai rendezvényekre korlátozódtak.
Hibrid irodában: új eszközök népszerűsítése.
Nemcsak saját tudásunkat és készségeink tárházát bővíthetjük az online kurzusok széles választékával, hanem főnökünknek és tapasztaltabb munkatársainknak is segítséget nyújthatunk. A fiatalság egyik legnagyobb előnye a friss szemléletmód. Legyen szó a Clubhouse működésének bemutatásáról vagy a legújabb TikTok challenge megmagyarázásáról (vagy akár egy olyan új, a jövőben elterjedő online felület népszerűsítéséről, amelyről még nem is hallottunk).
Az egyik legjobb módja annak, hogy hasznosnak bizonyuljunk, hogy új információkat és trendeket ismertetünk meg vezetőnkkel, amelyek ismeretében
jobb döntéseket hozhat.
A kommunikáció – különösen a digitális kommunikáció – ma már nem csupán egy szociális készség, hanem egy új erősség, amely meghatározó szerepet játszik ebben az évtizedben.
Online testbeszédünk segítségével karrierünk kezdetétől fogva kitűnhetünk a tömegből!
Forrás: https://www.fastcompany.com